Nu e banc: se modernizează CFR! Cum arată noile trenuri?

Gabriel Alexandrescu
09.10.2023
Nu e banc: se modernizează CFR! Cum arată noile trenuri?

Gigantul feroviar Alstom se pregătește să livreze un adevărat mai multe trenuri către România pe 25 noiembrie! Modelul denumit RE-IR1 și produs în Polonia este pe cale să pășească pe pământurile noastre în doar câteva săptămâni, iar noi avem toate detaliile explozive!

Vor veni în total 37 de trenuri. Primul tren ar fi trebuit să ajungă în vară, dar au fost întârzieri de producție și astfel garnitura va sosi la București în perioada 2-3 decembrie 2023, după care va intra în procedurile de preluare de către ARF, anunță Autoritatea pentru Reformă Feroviară.

Acest prim tren ar trebui să fie testat la centrul de la Făurei în ultimele zile din decembrie și ar trebui până la final de an să obțină certificările.

În 2024, operatorul selectat, CFR Călători ar trebui să pună trenul în circulație și mai multe trenuri care vor sosi la anul. În perioada următoare, MTI și ARF vor derula o consultare publică pentru a stabili numele comercial al noului serviciu de transport feroviar de călători al României.

O delegație a Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF) a efectuat o vizită tehnică de trei zile la fabrica Alstom Konstal, de la Katowice (Polonia), Scopul principal al deplasării l-a reprezentat vizualizarea primei rame – Coradia Stream RE-IR 102 – aflată într-un stadiu avansat de producție – care urmează, după ce vor fi parcurse testele dinamice și statice, să fie livrată ARF, astfel încât acest tren să fie introdus în exploatare pe reţeaua feroviară din România.

După finalizarea aceasti etape, urmează ca operatorul de transport feroviar de călători – selectat prin procedură competitivă – să înceapă operarea acestui serviciu public.

În perioada următoare, MTI și ARF vor derula o consultare publică pentru a stabili numele comercial al noului serviciu de transport feroviar de călători al României.

Astfel, în cursul anului 2024, pe măsură ce restul trenurilor Alstom vor fi livrate (după finalizarea producției și a tuturor procedurilor legale europene și naționale), se vor introduce noi servicii de transport, pe rutele magistrale electrificate ale României.

Cât costă cele 37 de trenuri?

Valoarea totală a contractului pentru achiziția celor 37 unități electrice multiple și serviciile de mentenanță aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică la un cost total de 2.421.771.878 lei, fără TVA, iar finanțarea proiectului este asigurată din Fonduri Europene Nerambursabile și din Bugetul de stat.

Foto: ARF